Archiwum Etnograficzne „Codzienność w czasie pandemii”

prof. UŁ dr hab. Grażyna Ewa Karpińska, dr Krystyna Piątkowska, studentki i studenci etnologii i antropologii kulturowej oraz Międzyobszarowych Indywidualnych Studiów Humanistyczno-Społecznych UŁ

od 2020 roku

O projekcie

11 marca 2020 roku Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła stan globalnej pandemii zakaźnej choroby COVID-19, wywołanej przez koronawirusa SARS-CoV-2. W rezultacie 20 marca, także w Polsce, obwieszczono stan epidemii i wprowadzono sytuację prawną, mającą przeciwdziałać i minimalizować skutki zjawiska, która przyniosła wiele obostrzeń i ograniczeń, m.in. społeczną kwarantannę.

Od pierwszego tygodnia społecznego odosobnienia rozpoczęliśmy budowanie etnograficznego archiwum „Codzienność w czasie pandemii”. Przeglądamy cyfrowe wydania codziennej prasy i gromadzimy materiały opisujące życie ludzi każdego dnia, informacje o nakazach, zakazach i zaleceniach. Dokumentujemy sposoby radzenia sobie w różnych okolicznościach, archiwizujemy materialną, zdarzeniową, emocjonalną i kreacyjną fakturę rzeczywistości czasów pandemii.

W archiwum umieszczamy też robione przez nas fotografie oraz materiały autoetnograficzne, nasze spostrzeżenia, komentarze, refleksje na temat kontekstów codzienności organizowanej przez nakazy i zakazy, strach, obawy i ostrożność, przez społeczną izolację.

Prace studentów

Rozpoczynamy prezentację prac członkiń i członków zespołu badawczego zajmującego się codziennością w czasie pandemii. Na podstawie gromadzonej dokumentacji fotograficznej, prowadzonych dzienników badawczych, kwerend w sieci, studentki i studenci zrealizowali jedną z finalnych puent projektu w formie – roboczo rzecz ujmując – fotoeseju na temat majowego świętowania i relaksu podczas „zarazy”.

Czy faktycznie wszystkie propozycje mieszczą się w tej kategorii? Co potrafi zdziałać indywidualna wyobraźnia i kontekst określany przez Clifforda Geertza „zmąceniem gatunków”? Zachęcamy do zapoznania się z zamieszczonymi poniżej pracami.

Katarzyna Burska, Zawieszenie stanu rzeczy
Fotoesej (art i science)

Justyna Czupiłka, Nie-pokój, lecz Przylądek Dobrej Nadziei
Esej (zdjęcia stanowią tylko decorum słów)

Marek Głuszczak, Dom
Fotoopowieść (z przewagą art)

Maria Kleska, Codzienność w czasie pandemii, ale poza nią
Antropologiczna fotoopowieść

Małgorzata Kogucka, Majówka w czasie pandemii
Fotodiariusz badaczki

Julia Kunikowska, Majówka 2020
Relacja – fotodiariusz badaczki

Aleksandra Mariasiewicz, Natura w czasach zarazy, czyli oczekiwanie na deszcz…
Fotoballada o naturze

Emilia Reszka, Moja majówka 2020, a wyobrażenie o niej
Klasyczny fotoesej

Rafał Szklarek, Pięciomian bytu (quincunx) w czasach zarazy
Ilustracje z pandemii do refleksji mentora

Prezentujemy kolejną odsłonę antropologicznych konkluzji dotyczących projektu „Codzienność w czasie pandemii”. Po fotoeseju nadszedł czas na fotoreportaż. Powraca pytanie, czy faktycznie wszystkie propozycje mieszczą się w tej kategorii? Antropologia wizualna jest znakomitą opcją prezentacji kultury wizualnej jako przedmiotu badań dotyczących obrazowych manifestacji i doświadczeń ludzi. Obraz ma moc i trzeba treningu i kompetencji, żeby widzieć z taką sprawnością, z jaką się oddycha.
Zapraszamy do refleksji!

Katarzyna Burska, Domowa Arachne
Antropologiczne opowiadanie z fotoopisem w równorzędnym planie

Justyna Czupiłka, Czekoladowy tort i anyżkowe uśmiechy czyli słodko-gorzkie urodziny na kwarantannie
Felieton antropologiczny

Marek Głuszczak, Nowe porządki
Fotoreportaż art

Maria Kleska, Podróż do normalności 
Relacyjno-refleksyjna antropologiczna opowieść

Aleksandra Mariasiewicz, Antykryzysowe spotkanie z przyjaciółką, czyli czterysta sześćdziesiąt pięć kilometrów rozłąki
Fotoreportaż z brakującą fotografią

Emilia Reszka, „Jabłkowe” więzienie
Fotoreportaż intrygujący

Rafał Szklarek, Kamienie zabrane i oddane przyrodzie. Nowy cmentarz żydowski w Łodzi
Folder