Podstawowe informacje: badania i pracownicy
Prowadzimy badania heritologiczne, korzystając z metodologicznego dorobku antropologii kulturowej. W centrum naszych zainteresowań badawczych jest dziedzictwo, które studiujemy krytycznie, dzięki perspektywom: etnograficznej (włączając do badań społeczności lokalne i innych odbiorców dziedzictwa) oraz antropologii społeczno-kulturowej (skupiając się na różnych interpretacjach dziedzictwa jako przestrzeni dysonansu, negocjacji, agonu).
Badamy
- Badamy pamięć komunikacyjną i kulturową, miejsca pamięci, krajobrazy kulturowe, trudne dziedzictwo, kulturowe obrazy wojny, przeszłość żywą w pamięci grup i jednostek, kładąc akcent na dynamikę przedmiotu naszych badań w praktyce społecznej i politycznej, jego związek z potrzebami skomplikowanej współczesności.
- Interesuje nas nie tyle „czas przeszły dokonany”, ile przeszłość, która ma wpływ na teraźniejszość i przyszłość: archetypy, mity, tradycje, rytuały codzienne i polityczne, symbole i znaki, które biorą udział w procesach więziotwórczych i tożsamościotwórczych.
- W ramach krytycznych badań heritologicznych poznajemy m.in. miejskie krajobrazy przemysłowe i postindustrialne dziedzictwo, wielokulturową spuściznę społeczności lokalnych, poniemieckość, historię i kulturę diaspory żydowskiej, postpamięć Zbrodni Katyńskiej i Zbrodni Pomorskiej, pamięć PRL-u i stanu wojennego w Polsce (1981–1983) czy drogi transmisji mitów w kulturze północnoamerykańskich Klamatów.
- W naszej metodologicznej skrzynce z narzędziami pierwsze miejsce zajmują etnograficzne badania terenowe. Korzystamy z potencjału etnografii wspólnotowej (dla i z lokalnymi społecznościami), antropologii architektonicznej, etnohistorii, etnoarcheologii i mitoznawstwa. Z kolei dzięki perspektywie antropologii literatury i filmu badamy przejście od pamięci komunikacyjnej do pamięci kulturowej – literackie, filmowe, popkulturowe reprezentacje pamięci zbiorowej. Krytyczne studia nad dziedzictwem wzbogacamy koncepcjami etnografii sensorycznej, antropologii psychologicznej i antropologii medycznej.
- Staramy się angażować w działania inter- i transdyscyplinarne. Sprzyjamy humanistyce stosowanej i współpracy międzysektorowej. Antropologiczną praktykę realizujemy także poza uczelnią – prowadzimy warsztaty edukacyjne, projekty animacyjne, badania na zlecenie.
Pracownicy
dr hab. Marcin Kępiński, prof. UŁ – kierownik