OBSZARY ZAINTERESOWAŃ – INFORMACJE DLA MAGISTRANTÓW

Prowadzący seminaria magisterskie w roku akademickim 2024/2025

dr hab. Anna Cieślewska
Region Kaukazu Południowego, Azja Centralna, Rosja.
Doświadczenia z badań terenowych: Tadżykistan, Kirgistan, Rosja oraz Gruzja

  • Islam ze szczególnym naciskiem na obszar post-radziecki
  • Społeczno-polityczne problemy Azji Centralnej i Kaukazu Południowego
  • Migracje i stosunki międzyetniczne
  • Pomoc rozwojowa i humanitarna
  • Perspektywa post-kolonialna w badaniach terenowych oraz antropologii społecznej jako nauki.

dr hab. Marcin Kępiński, prof. UŁ

  • Film, literatura, kultura popularna i massmedia
  • Symbole (antropologia symboliczna)
  • Pamięć, wojny i konflikty zbrojne (kulturowe obrazy wojny)
  • Ciało i cielesność w popkulturze
  • Sport

dr hab. Monika Kujawska, prof. UŁ

  • Etnografia wielogatunkowa – studia etnograficzne, które zajmują się relacjami między ludźmi i innymi bytami nie-ludzkimi (roślinami, zwierzętami, grzybami, bakteriami i środowiskiem). Etnografia wielogatunkowa włącza aktorów nie-ludzkich i uwzględnia ich perspektywę i dzięki temu w sposób bardziej holistyczny przygląda się relacjom i procesom współtworzenia i współzamieszkiwania w świecie ludzi wraz z innymi organizmami.
  • Antropologia ekologiczna / Antropologia środowiskowa – studia z zakresu ekologii historycznej, ekologii politycznej, antropologii lasu i relacji ludzi ze środowiskiem, jak na przykład w przestrzeni ogrodów przydomowych, czy rodzinnych ogrodów działkowych. Antropologia środowiskowa skupia się na różnych sposobach percepcji, rozumienia, klasyfikowania i przekształcania przyrody/środowiska przez społeczności lokalne i tubylcze przy szczególnym uwzględnieniu ontologii, w ramach której dane relacje i praktyki się wyrażają. 
  • Etnobotanika – jest interdyscyplinarnym obszarem łączącym podejście i metody botaniczne, ekologiczne i etnograficzne. W ramach studiów etnobotanicznych przyglądamy się głównie sposobom percepcji roślin i ich wykorzystania przez różne przeszłe i współczesne społeczności w lecznictwie, diecie, entoweterynarii, farbierstwie, w tworzeniu zabawek ludowych oraz w innych domenach kulturowych. 
  • Antropologia medyczna i etnopsychiatria – w szczególności studia nad strategiami zdrowotnymi (ang. health seeking behaviour), sposobami alternatywnego i komplementarnego leczenia w kulturze ludowej, jak również we współczesnych miastach i na wsi. Etnopsychiatria skupia się na tradycyjnym i alternatywnym sposobie rozumienia i leczenia zaburzeń psychicznych u pacjentów wywodzących się z różnych kultur. 
  • Antropologia jedzenia – badania z zakresu praktyk i nawyków żywieniowych, diet, które są osadzone w określonym kontekście społecznym i kulturowym. Antropologia jedzenia włącza również studia z zakresu niematerialnego dziedzictwa i tożsamości grup etnicznych, które są artykułowane poprzez określone praktyki i nawyki żywieniowe. Wreszcie antropologia jedzenia zajmuje się nowymi trendami i zmianami w nawykach i praktykach jedzeniowych.  W tę tematykę włączam również prace z zakresu jedzenia leczniczego / jadalnych lekarstw (and medicinal food / edible medicines). 
  • Społeczności tubylcze, metyskie i migranci z innych kontynentów w nizinnej Ameryce Południowej – badania dotyczące etnografii różnych społeczności Ameryki Południowej (zamieszkujących biom Amazonii i Lasu Atlantyckiego), zarówno ludności tubylczej, jak również społeczności metyskich i imigrantów z Europy oraz innych kontynentów. Prace w tej tematyki dotyczą również studia nad spuścizną kolonialną Ameryki Płd. 

dr hab. Inga Kuźma, prof. UŁ

  • Humanistyka stosowana (od teorii antropologii publicznej / krytycznej / interwencyjnej / zaangażowanej do działań i projektów; badania z pozycji insidera – outsidera – obserwatora – uczestnika).
  • Kulturowe sensy i znaczenia stygmatyzacji, marginesów, tabu, wykluczenia, stereotypów (w przestrzeniach publicznych i prywatnych, w kontekście tematów trudnych i drażliwych; autoidentyfikacja, postrzeganie innych, relacje społeczne; kontekst zwrotu somatycznego i etycznego).
  • Empowerment i (samo)rzecznictwo [self-advocacy] (w kontekście praktyk kulturowych oddolnych jednostek i grup oraz strategii instytucjonalnych; ‘ukryte programy’; ruchy miejskie; instytucje i organizacje; samoorganizowanie się).
  • Antropologia doświadczenia (zagadnienia dotyczące zmiany, transgresji, transformacji, buntu oraz przemocy i konfliktów; zagadnienia związane z doświadczeniem religijności).
  • Badania z problematyki kobiecej i herstory (współczesne ruchy i grupy kobiece; sensy emancypacji; budowanie tożsamości).