Podstawowe informacje: badania i pracownicy
Nasza Pracownia zajmuje się badaniem współczesnych i bieżących zjawisk kulturowych oraz szeroko pojętej rzeczywistości semiotyczno-materialnej. Główna obszary badań, które prowadzimy to teoria i metodologia współczesnej antropologii oraz antropologia mobilności, antropologia wiedzy, antropologia środowiskowa antropologia religii i antropologia ciała.
Teren badań
Geograficzny teren, gdzie prowadzimy nasze badań jest bardzo różnorodny: Polska, Niemcy, Włochy; Azja Centralna (Tadżykistan, Kirgistan; Rosja), Kaukaz Południowy (Gruzja), Ameryka Środkowa (Kuba) oraz Ameryka Południowa (Argentyna, Peru, Paragwaj).
Badamy
- Procesy wytwórcze w rozmaitych kontekstach społecznych: wytwarzanie wiedzy antropologicznej; Problematykę wytwarzania wiedzy w tym wiedzy eksperckiej oraz konstruowania praktyki i tożsamości badawczej w nurtach antropologii krytycznej i zaangażowanej
- Eksplorujemy perspektywę post-kolonialną w badaniach terenowych oraz antropologii jako nauce; badamy antropologię neoliberalizmu: zajmujemy się krytyczną analizą neoliberalizmu jako technologii rządzenia, która kształtuje zachowania jednostek i wspólnot w duchu odpowiedzialności jednostkowej
- Historię myśli etnologicznej, zgłębiamy metodologiczne problemy antropologii i dyscyplin pokrewnych (w tym zagadnienie etyki w badaniach etnograficznych), tożsamość antropologii jako nauki, oraz język pojęć współczesnej antropologii
- Problemy z nurtu antropologii środowiskowej i etnografii wielogatunkowej, przemiany dyskursu o naturze w ujęciach antropologii, ontologiczne wymiary relacji międzygatunkowych, ponadto, tradycyjną wiedzę ekologiczną (TEK) i etnobotanikę
- Transformację postsocjalistyczną na Kubie poprzez analizę nowych form przedsiębiorczości, zarówno w kontekście kubańskim jak i w kontekście migracyjnym; karaibskie dziedzictwo ze szczególnym naciskiem na powstawanie i performowanie dziedzictwa z perspektywy oddolnej w odniesieniu do produkcji tożsamości płciowej i rasowej; praktyki związane z tańcem analizowane jako część kompleksowych, alternatywnych sieci wymiany ekonomicznej i emocjonalnej; praktyki cielesne w połączeniu z życiem społecznym i kulturalnym Kuby
- Doświadczenia graniczne i transformacyjne: doświadczenie śmierci klinicznej w ujęciu antropologicznym, ontologie oparte na doświadczeniu, praktyki deidentyfikacji wśród osób, które doświadczyły transformacji duchowej, zjawiska nadprzyrodzone i paranormalne
- Społeczno-polityczne problemy Azji Centralnej i Kaukazu, w tym islam ze szczególnym naciskiem na obszar post-radziecki; badania dotyczące infrastruktury religijnej Ormian i Azerbejdżan w Gruzji
- Stosowanie antropologicznej perspektywy do badań biograficznych
Pracownicy
dr hab. Monika Kujawska, prof. UŁ – kierownik